Praatplaat voor een prettig pedagogisch klimaat in het onderwijs

8 juli 2024

Het lectoraat Klantenperspectief in Ondersteuning en Zorg van hogeschool Windesheim en Flevi’s kenniswerkplaats hebben samen met jongeren een praatplaat ontwikkeld met de belangrijkste bouwstenen voor het creëren van een prettig pedagogisch klimaat. Download de praatplaat hier.

Onderzoek

De praatplaat illustreert de uitkomsten van een participatief onderzoek naar het mentaal welzijn van leerlingen op een voortgezet onderwijsschool. Het onderzoek bestond uit interviews met VMBO-leerlingen, schoolpersoneel en een jongerenwerkgroep. De belangrijkste bevinding van dit onderzoek is dat jongeren voor hun mentaal welzijn behoefte hebben aan een prettig pedagogisch schoolklimaat waarin jongeren zich thuis voelen, gezien en gehoord voelen en waar ruimte is voor ontmoeting, groepsactiviteiten en zingeving. Daarbij komend kwam naar voren dat leerlingen school over het algemeen niet de aangewezen plek vinden om hun zorgen en problemen te delen en ook niet voor het krijgen van psychologische hulp.

Praatplaat

De onderwijsinspectie en onderwijsopleidingen onderschrijven het belang van een prettig pedagogisch klimaat. Een goed mentaal welzijn draagt immers bij aan betere leeruitkomsten. Opvallend was echter dat in de bestaande literatuur informatie mist over wat een prettig pedagogisch klimaat is vanuit het perspectief van leerlingen. Met deze praatplaat hopen we hiermee een gat te vullen. Het bevat concrete handvatten voor het creëren van een pedagogisch klimaat dat aansluit bij de behoeften en wensen van leerlingen.

De praatplaat is tijdens een werksessie door directeuren en afdelingsleiders van Almeerse VO-scholen bestudeerd en toegepast. Zij vinden de praatplaat praktisch en nuttig en ze gaan hem gebruiken in het gesprek met hun eigen team. Dat is een mooie ontwikkeling!

Wilt u ook meewerken aan het verbeteren van het pedagogisch klimaat op scholen ten behoeve van het welzijn van jongeren? Stuur de praatplaat dan door naar uw contacten in het onderwijs. Wilt u meer weten over het onderzoek neem dan contact op met de projectleider: Pamela Jakobs.

Recente artikelen

Hoofdlijnenakkoord kabinet

Hoofdlijnenakkoord kabinet

Onderzoekers Lalash Tahir, Charlotte Vissenberg en Jeanet van de Korput lazen het Hoofdlijnenakkoord en maken zich zorgen om de integratie van kwetsbare immigranten. Waarom...

lees verder
Magazine KIOZ

Magazine KIOZ

In het lectoraat Klantenperspectief in Ondersteuning en Zorg brengen we alle verhalen en zienswijzen van klanten in kaart, zowel in woorden als in beelden....

lees verder
Waar een wil is, is een weg

Waar een wil is, is een weg

Interdisciplinaire gezinshulp wordt gezien als veelbelovend. Dat vinden wij van Flevi’s kenniswerkplaats Jeugd ook, mits de implementatie goed verloopt. Vanuit de kennislijn Veerkrachtig Samenwerken...

lees verder
Nieuwsbrief 7

Nieuwsbrief 7

Lees al het nieuws van Flevi in de nieuwsbrief van 14 februari 2024  

lees verder
Programma Dagarrangementen

Programma Dagarrangementen

Welzijnsorganisatie De Schoor biedt met Dagarrangementen verschillende activiteiten aan ter ondersteuning van een positieve en gezonde ontwikkeling van kinderen in kwetsbare situaties. Flevi’s kenniswerkplaats...

lees verder
Flevi in het nieuws – 2023

Flevi in het nieuws – 2023

In 2023 waren de onderzoekers van Flevi’s Kenniswerkplaats Jeugd regelmatig in het nieuws, hieronder vind je een overzicht: Fototentoonstelling ‘Veerkrachtig ouderschap’: Artikel in De...

lees verder
INCLUZIE – inclusief en gezond opgroeien in een complexe samenleving

INCLUZIE – inclusief en gezond opgroeien in een complexe samenleving

In plaats van meer jeugdigen die gezonder en in welbevinden opgroeien, lijkt het resultaat juist tegenovergesteld: het gebruik van jeugdhulp stijgt door. INCLUZIE werkt...

lees verder
Sense of Belonging

Sense of Belonging

Voel je je als student thuis op school? Voel je je gezien en gehoord, welkom? Dat gevoel wordt ‘Sense of belonging’ genoemd en is...

lees verder
Interview met onderzoeker Anne Thijssen

Interview met onderzoeker Anne Thijssen

Onderzoeker Anne Thijssen van lectoraat Klantenperspectief in Ondersteuning en Zorg doet onderzoek op de middelbare school De Meergronden in Almere. Wat houdt het onderzoek...

lees verder