Participatief onderzoek naar brede talentontwikkeling in het mbo

13 mei 2025

“Weet niet, man.” Een veelgehoorde reactie van jongeren, en in andere bewoording van volwassenen, als je vraagt naar hun talentontwikkeling. Maar wat gebeurt er als je doorvraagt?Foto van het rapport over talentontwikkeling

In dit participatieve onderzoek is samen met jongeren en docenten van MBO College Almere-Buiten verkend wat brede talentontwikkeling in de praktijk betekent. Jongeren vragen om meer erkenning, inspirerende leeromgevingen en ruimte voor eigen interesses. Docenten delen die ambitie, maar zoeken naar tijd, handvatten en gezamenlijke visie. Het onderzoek, uitgevoerd vanuit Windesheim en Flevi’s kenniswerkplaats jeugd, laat zien dat talentontwikkeling pas echt tot leven komt wanneer jongeren zich gezien voelen en eigenaarschap ervaren. Het rapport bevat vier aanbevelingen om dit duurzaam en inclusief te verankeren.

Bekijk hier het volledige rapport: Rapport talentontwikkeling 2025

Recente artikelen

Kijk op ouderschap

Kijk op ouderschap

In het onderzoek ‘Kijk op ouderschap’ zijn we met jongeren uit Almere in gesprek gegaan over hoe zij denken over het krijgen van kinderen....

lees verder
Boek over jongerenparticipatie in onderzoek

Boek over jongerenparticipatie in onderzoek

Jongerenparticipatie in onderzoek: een win-win voor iedereen! Herinner je de eerste keer dat iemand écht naar jouw ideeën vroeg? Dat je echt werd gehoord?...

lees verder
Hoe kan school bijdragen aan het mentaal welbevinden van jongeren?

Hoe kan school bijdragen aan het mentaal welbevinden van jongeren?

Mentale gezondheid van leerlingen op het vmbo Het Lectoraat Klantenperspectief in Ondersteuning en Zorg en Flevi’s kenniswerkplaats jeugd hebben samen met jongeren een praatplaat...

lees verder
Praatplaat Sense of Belonging

Praatplaat Sense of Belonging

Sense of belonging Voel je je als student thuis op school? Voel je je gezien en gehoord, welkom? Dat gevoel wordt ‘Sense of belonging’...

lees verder
Stripverhaal Omgaan met Prestatiedruk in het Onderwijs

Stripverhaal Omgaan met Prestatiedruk in het Onderwijs

In samenwerking met illustrator Yoko Heiligers hebben Thijs Webster, Petra Josso en Pamela Jakobs de uitkomsten van het onderzoek ‘Prestatiedruk op het MBO’ vertaald...

lees verder
Hoofdlijnenakkoord kabinet

Hoofdlijnenakkoord kabinet

Onderzoekers Lalash Tahir, Charlotte Vissenberg en Jeanet van de Korput lazen het Hoofdlijnenakkoord en maken zich zorgen om de integratie van kwetsbare immigranten. Waarom...

lees verder
Praatplaat voor een prettig pedagogisch klimaat in het onderwijs

Praatplaat voor een prettig pedagogisch klimaat in het onderwijs

Het lectoraat Klantenperspectief in Ondersteuning en Zorg van hogeschool Windesheim en Flevi’s kenniswerkplaats hebben samen met jongeren een praatplaat ontwikkeld met de belangrijkste bouwstenen...

lees verder
Magazine KIOZ

Magazine KIOZ

In het lectoraat Klantenperspectief in Ondersteuning en Zorg brengen we alle verhalen en zienswijzen van klanten in kaart, zowel in woorden als in beelden....

lees verder
Waar een wil is, is een weg

Waar een wil is, is een weg

Interdisciplinaire gezinshulp wordt gezien als veelbelovend. Dat vinden wij van Flevi’s kenniswerkplaats Jeugd ook, mits de implementatie goed verloopt. Vanuit de kennislijn Veerkrachtig Samenwerken...

lees verder