Terugblik openbare les van Charlotte Vissenberg

8 december 2022

Interne linkOp 12 oktober 2022 vond de openbare les van associate lector en coördinator van Flevi, Charlotte Vissenberg plaats.

 

Wat maakt families veerkrachtig? Wat is de invloed van onze samenleving – en alles wat daarin gebeurt – op kinderen en de gezinnen waarin ze opgroeien? Op 12 oktober nam Charlotte Vissenberg, het begrip ‘veerkracht’ kritisch onder de loep. De titel van de les luidt: ‘Met een goede trampoline spring je hoger’. Waarbij de trampoline symbool staat voor veerkracht. Verschillende perspectieven op veerkracht zijn tijdens de openbare les belicht.

Charlotte komt na analyse van maatschappelijke uitdagingen tot 3 conclusies:

  • Veerkracht is er altijd, het is geen doel om naar te streven.
  • Veerkracht geeft een goed kader om te kijken naar maatschappelijke problemen en de mogelijke zelfversterkende werking daarvan.
  • Meerdere niveaus dwingen tot andere vragen, stellen individuele aanpakken in een ander daglicht.

Meer weten? Neem contact op met Charlotte, lees hier meer of kijk de openbare les terug.

Recente artikelen

Nieuwsbrief 7

Nieuwsbrief 7

Lees al het nieuws van Flevi in de nieuwsbrief van 14 februari 2024  

lees verder
Programma Dagarrangementen

Programma Dagarrangementen

Welzijnsorganisatie De Schoor biedt met Dagarrangementen verschillende activiteiten aan ter ondersteuning van een positieve en gezonde ontwikkeling van kinderen in kwetsbare situaties. Flevi’s kenniswerkplaats...

lees verder
Flevi in het nieuws – 2023

Flevi in het nieuws – 2023

In 2023 waren de onderzoekers van Flevi’s Kenniswerkplaats Jeugd regelmatig in het nieuws, hieronder vind je een overzicht: Fototentoonstelling ‘Veerkrachtig ouderschap’: Artikel in De...

lees verder
INCLUZIE – inclusief en gezond opgroeien in een complexe samenleving

INCLUZIE – inclusief en gezond opgroeien in een complexe samenleving

In plaats van meer jeugdigen die gezonder en in welbevinden opgroeien, lijkt het resultaat juist tegenovergesteld: het gebruik van jeugdhulp stijgt door. INCLUZIE werkt...

lees verder
Sense of Belonging

Sense of Belonging

Voel je je als student thuis op school? Voel je je gezien en gehoord, welkom? Dat gevoel wordt ‘Sense of belonging’ genoemd en is...

lees verder
Interview met onderzoeker Anne Thijssen

Interview met onderzoeker Anne Thijssen

Onderzoeker Anne Thijssen van lectoraat Klantenperspectief in Ondersteuning en Zorg doet onderzoek op de middelbare school De Meergronden in Almere. Wat houdt het onderzoek...

lees verder
Artikel: Stilteruimte en studentenwelzijn

Artikel: Stilteruimte en studentenwelzijn

In de pauze even een rustmoment nemen om te bidden of te mediteren? Op steeds meer scholen en universiteiten is er een zogeheten stilteruimte....

lees verder
Met een goede trampoline spring je hoger

Met een goede trampoline spring je hoger

Charlotte Vissenberg is associate lector ‘Veerkrachtige families’ bij het lectoraat Klantenperspectief in Ondersteuning en Zorg. Op 12 oktober 2022 hield zij de openbare les:...

lees verder
Het landschap met al haar diversiteit is een belangrijk uitgangspunt van Flevi

Het landschap met al haar diversiteit is een belangrijk uitgangspunt van Flevi

Kunnen mensen de fysieke, culturele, psychologische en sociale hulpbronnen aanspreken die zij nodig hebben om succesvol om te kunnen gaan met tegenslag? Hoe zijn...

lees verder